Johtajia on aina seurattu, mutta ei koskaan niin monikanavaisesti kuin nyt. Myös asiantuntijoista on muovautunut medioita.
Kirjoittaja, valmentaja
Jukka Saksi
Jukka puhuu, kirjoittaa kirjaa sekä valmentaa aiheesta Johtaja on Media! Johtajia on aina seurattu, mutta ei koskaan niin monikanavaisesti kuin nyt. Aikamme asettaa johtajuudelle uusia haasteita, joista ei ole aiempaa kokemusta eikä toimintamalleja. Jukka osaa avata johtamisen nykytilaa monipuolisesti esimerkkien voimin ja auttaa kuulijaa pohtimaan teemaan ratkaisuja omalle kohdalleen.
Jukka herättelee kuulijaa ajattelemaan asioita uusista kulmista, ei pelotellen, vaan inspiroiden. Hän on haastatellut suosittuun johtajuuden blogisarjaansa kokeneita yritysjohtajia ja soveltaa myös heidän kokemuksiaan puheissaan. Jukka kannustaa jokaista löytämään itselleen luontevan tavan johtaa ja viestiä johtajuuttaan. Kaiken lähtökohtana on luottamuksen rakentaminen ja johdettavan organisaation tavoitteiden edistäminen siten, että tärkeiden sidosryhmien odotuksia huomioidaan. Jukka auttaa luennoillaan myös oivaltamaan, mitkä sidosryhmät ovat kenellekin tärkeitä ja miten heille kannattaisi viestiä. Kyse ei ole vain johtajista, vaan johtajuus koskettaa myös asiantuntijoita, joiden vastuulla on jakaa osaamistaan muillekin.
Jukan erityssubstanssi liittyy johtajien monikanavaisen viestinnän haasteisiin. Monelle kokeneelle johtajalle sosiaaliset mediat ovat etäisiä, eikä niiden hyödyistä ole näkemystä. Jukka pystyy avaamaan viestinnän merkitystä erilaisissa konteksteissa, avaten eri some-kanavien riskit ja mahdollisuudet johtajuuden näkökulmasta. Häneltä löytyy paljon esimerkkejä, kuinka edistetään luottamusta, mainetta, työnantajamielikuvaa ja brändiä. Maineriskit ovat yhä suurempi osa johtajien haasteita ja usein ne eskaloituvat sosiaalisen media kautta. Jukka avaa problematiikkaa ja esittää ratkaisuja, joilla riskit voidaan minimoida. Hän käsittelee teemaa yritysjohtamisen, politiikan sekä julkisen sektorin näkökulmista.
Jukka on itse esimerkki muutoksesta, koska hän on kulkeutunut mielenkiintoisen matkan artesaanista kauppatieteiden tohtoriksi ja johtajuusviestinnän edistäjäksi. Hän on toiminut 15 vuotta johtamistehtävissä, tehnyt väitöskirjan johtajuudesta ja valmentanut lukuisia johtajia muutoksessa sekä viestinnässä. Jukka toimii myös aktiivisesti yritysten hallitustyön kehittämisryhmissä. Laajat verkostot sekä aktiivinen vuoropuhelu sosiaalisissa kanavissa takavat tuoreet ajatukset kuulijoiden inspiroimiseksi. Pääviestinä on, että maailma muuttuu ja meillä on huikeat mahdollisuudet muuttua ja oppia sen mukana.