Markku Vierula
Kilpailuedun ja strategian asiantuntija
Executive MBA, MTi, konsultti, luova johtaja, tietokirjailija, yrittäjä, key note –puhuja, hallitusammattilainen Markku Vierula on maan johtava kilpailuedun löytämisen asiantuntija.
Kilpailuetu on voittavan strategian ydin. Löydä kilpailuetusi -kirja auttaa yritystä luomaan kilpailuedun. Siinä tuodaan tuote- ja tuotantolähtöisen toiminnan tilalle markkinalähtöinen ajattelutapa, jonka tarkoituksena on auttaa yrityksiä löytämään kilpailuetu asiakkaiden tarpeiden pohjalta sekä nivomaan kilpailuetu osaksi yrityksen strategiaa ja brändiä.
Vierula on kehittänyt kansainvälisestikin ainutlaatuisen Löydä kilpailuetu ™ -työkalupakin, jonka avulla tuote, palvelu, yritys tai organisaatio voi löytää kilpailuedun. Kilpailuetu on yrityksen tärkein investointi ja menestyksen kivijalka. Kilpailuetu on kasvavan yrityksen strategian ydin.
Aiheen merkittävyys:
Tutkimusten mukaan vain ani harvalla tuotteella, palvelulla, yrityksellä ja organisaatiolla on kilpailuetu. Kilpailuedun puute aiheuttaa yrityksen luisumisen hintakilpailuun tai jämähtämisen harmaaseen massaan. Kilpailuedun löytämisen avulla yritys kykenee ottamaan ohjakset omiin käsiinsä ja perustamaan hinnoittelun arvopohjaisen malliin.
Kilpailuedun avulla kykenee luomaan voittavan strategian. Kilpailuetu on vastaus ajassa oleviin polttaviin kysymyksiin innovaatioista, työn tuottavuuden kehittämisestä ja radikaalista muutoksesta.
Vierula on luonut työkalupakin myös julkishallinnon käyttöön. Näin esimerkiksi kunnat voivat löytää jo olemassa olevasta osaamisesta kilpailuedun.
Kirjasta sanottua:
Kirja on terävästi ydinasian äärellä. Kilpailuedusta puhutaan liian vähän, sitä pohditaan liian vähän yrityksissä ja sen puute johtaa keskinkertaisuuteen. Löydä kilpailuetusi on paitsi ainoa suomenkielinen, myös samalla maailman paras kirja aiheesta. Marco Mäkinen: Chief Strategy Officer, TBWAHelsinki "Kilpailuetua ei voi googlata. Se pitää löytää ja luoda."Radikaalia uutta on vaikea luoda, mikäli sitä ei kykene näkemään.
Esityksessään Vierula käy läpi seitsemän strategista suuntaa, joiden avulla yritys kykenee näkemään myös niitä vaihtoehtoja, joita se ei itse löydä. Työkalupakkia hän konkretisoi tuomalla valokeilaan supisuomalaisia yrityksiä: niitä harvoja, joilla on selkeä kilpailuetu. Esitys on radikaali, provokatiivinen, mutta samalla inspiroiva ja rakentava.
Vierula on kirjoittanut myös teoksen Suuri integraatiokirja, markkinointi, myynti ja viestintä (Talentum). Kirjan toinen laajennettu painos ilmestyi helmikuussa 2014. Teos on hyväksytty yliopistojen ja korkeakoulujen oppi- ja kurssikirjaksi. Toisen painoksen esipuheen on kirjoittanut professori Don E. Schultz, integraation johtava asiantuntija, tutkija ja puolestapuhuja.
Markun luentotaustaa:
Vierula on luennoinut / keskusteluttanut / pitänyt esityksiä lukuisilla foorumeilla julkisissa tapahtumissa kuten:
HY + (Helsingin yliopisto) , Eventium, Suomen markkinointiliitto MARK, ProCom ry, Management Events, Markkinointiviestinnän viikko, Markkinointi-instituutti, Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu. Esityksistään hän on saanut toimeksiantajilta ja kuulijoiltaan arviot hyvä-kiitettävä sekä asiantuntijuuden että esitystavan osalta.
Markku Vierula on Vierula Consulting Oy:n perustaja. Yrityksen missiona on huolehtia suomalaisten yritysten hyvinvoinnista – ja sitä kautta ylläpitää hyvinvointivaltiota. Vierula on toiminut copywriterina, luovana johtajana, johtoryhmän sekä hallituksen jäsenenä suomalaisissa ja kansainvälisissä toimistoissa. Suunnittelijana hän on voittanut lukuisia palkintoja myös kansainvälisissä alan kilpailussa.