Mervi Rauhala
Storytelling työkaluna busineksessä!
Tarinankerronta, storytelling on erinomainen työkalu, jos viestit, johdat, motivoit, koulutat, myyt, markkinoit, vuorovaikutat tai kehität. Mervi Rauhala on bisnestarinankerronnan ja oppimisen asiantuntija, jolla on useiden vuosien kokemus organisaatioiden kehittämisestä. Erityisesti palvelumuotoilu, digiratkaisut ja sosiaalinen media ovat lähellä sydäntä.
Rauhalan mukaan tarina on tehokas siksi, että se koskettaa ja se muistetaan. "Tarinan voima on samaistumisessa. Se on keino päästä kulkemaan toisen kengissä ja luo siksi hyvin voimakkaan oppimiskokemuksen. Tutkimusten mukaan esimerkiksi Harry Potteria lukevat ovat empaattisempia kuin muut."
Rauhala listaa tarinoiden tehokkuuden syitä:
-Rakentaa merkityksiä
-Muuttaa ja luo asenteita
-Luo yhteyksiä ja synnyttää empatiaa
-Auttaa muistamaan
-Simuloi erilaisia sosiaalisia tilanteita
Pitkään ajateltiin, että päätökset tehdään järjellä. Tarinat vetoavat kuitenkin tunteisiin. Kun tarinat yhdistetään faktaan, vedotaan sekä järkeen että tunteisiin. Rauhalan tärkein vinkki tarinankertojalle on yleisöön tutustuminen. "Tunne yleisösi, sillä ihmiset rakentavat kaikki mielipiteensä omien kokemustensa kautta. Mieti, millaiselle yleisölle olet kertomassa tarinaasi ja missä kanavassa. Mikä on oma suhteesi heihin, miten rakennat luottamuksen ja mikä heitä koskettaa."