Kuukauden puhuja: Timo Kiuru
Olet alunperin kotoisin Nurmijärveltä – miten päädyit työskentelemään globaalisti luovana johtajana? Mistä kaikki alkoi?
Uskon, että kansainvälistyminen alkaa siitä, että antaa itselleen luvan haluta olla maailman paras. On kyse sitten yrityksestä tai yksilöstä, niin pitää tähdätä siihen, että tekee parempaa työtä kuin globaali markkinajohtaja.
Minun tapauksessani löysin polultani suuntamerkkejä siten että pääsin nuorena mukaan Nokian kansainvälisiin tapahtumiin. Yksi parhaista tavoista oppia, on hakeutumalla töihin niille, joita pidetään globaalisti alan johtavina. Niin minullekin kävi, kun suuntasin ensin Lontooseen, ja sieltä päädyin Souliin vastaamaan Samsungin globaalien lanseerauksien luovan suunnittelutiimin vetämisestä.
Epävarmuutta pitää opetella sietämään. Olen tehnyt usein työtä minkä olen oppinut vasta sitä tekemällä.
Sinulta on tulossa uusi kirja ’PÄIVÄKIRJA LUOVUUDESTA JA LUOPUMISESTA’ ulos elokuussa. Mikä sai sinut kirjoittamaan tämän kirjan ja minkä viestin haluat kirjalla välittää?
World Economic Forumin raportin mukaan tärkeimmät tulevaisuuden työtaidot ovat monitahoisten ongelmien ratkaisu, kriittinen ajattelu ja luovuus. Tämä kirja käsittelee johtamista, designia, markkinointia ja kansainvälistymistä, mutta loppujen lopuksi kirjassa on kyse luovuuden johtamisesta.
Toivon, että yritysjohtajista tulee parempia luovuudessa ja luovista suunnittelijoista parempia johtamisessa.
En ole kiinnostunut pönöttävistä yritysopuksista. Tämä kirja on tarinallinen, ja perustuu tosielämän kokemuksiin ja havaintoihin - ei mahtipontisiin julistuksiin.
Puhut paljon asiakaskokemuksesta – Millä alalla koet että on onnistuttu erityisen hyvin luomaan onnistunut ja yksilöllinen kokemus asiakkaalle?
Ei ole yksittäisiä aloja, vaan yksittäisiä toimijoita. Puhun asiakaskokemuksesta siksi, koska se koskee kaikkia organisaatioita riippumatta niiden koosta. Ilman onnistunutta kokemusta ei ole uskollisuutta. Mielestäni uskollisuus on kokenut inflaation yhteiskunnassamme ja liike-elämässä. On aika arvostaa uskollisuutta!
Yksittäisistä toimijoista voisin mainita esimerkiksi urheilutuotejätti Niken. Minulla oli tapana Gangnamissa asuessani seurata kuinka Nike päivitti lippulaivamyymälänsä taideinstallaatioita militanttisella tarkkuudella. Tarkkailin installaatioita ja kuvittelin miltä ne olivat näyttäneet suunnittelupöydällä. Ihailin sitä, miten materiaalit oli valittu. Ympäri maailmaa installaatiot vaihdettiin samana päivänä.
Luova johtaja Virgil Abloh on sanonut, että hän uskoo, että tulevaisuudessa tuotteet mitä tarvitaan, ostetaan netistä ja kauppaan mennään kokemuksen vuoksi.
Eroaako kuluttajapuolen ja B2B-puolen asiakaskokemuksen periaatteet toisistaan ja millä tavoin näissä tulisi toimia/kommunikoida eri tavoin?
Ei missään nimessä! Toivoisin että sana kuluttaja kiellettäisiin. Se on ylimielinen tapa katsoa maailmaa. Kuluttajille voidaan tuupata tuotteita ja palveluita, asiakkaille pyritään luomaan arvoa.
Ostamme niiltä, keihin me luotamme. Samalla asiakkaina haluamme kokea taikaa, tulla nähdyksi. Haluamme kokea, että tämä juttu on minua tai meidän yritystä varten. Yritysmaailmassa ihmisten pitäisi uskaltaa olla enemmän omia itseään. Pönötys ei edistä mitään ja viestii vaan rohkeuden puutteesta.
Mitkä ovat mielestäsi asioita, jotka kaikkien alojen tulisi ottaa tänä päivänä huomioon ja investoida niihin?
Uskon siihen, että liiketoiminnassa pärjää parhaiten se, joka kohtaa asiakkaansa parhaiten – ei se, jolla on paras tuote tai palvelu. Asiakkaan kohtaaminen on uusi Nokia!
Design on tapa, jolla tuotteelle tai palvelulle luodaan arvoa. Tarvitsemme enemmän estetiikkaa, vähemmän mekaniikkaa. Ilman luovuutta ei ole designia eikä innovaatioita.
Minkälaisia nousevia trendejä näet markkinoinnissa juuri tällä hetkellä?
En ole kovin kiinnostunut trendeistä. Jo pidemmän aikaa kokemuksellisuus on korostunut retail-kaupassa, digitaalisessa viestinnässä, PR-kampanjoissa, median roolissa, luksuksessa ja jopa arkkitehtuurissa ja taiteessa.
Itse haaveilen työstä, johon ei ajan hammas pure. Ajattomuus on ihailtavaa!
Miten tiivistäisit lyhyesti puheenvuorosi eri teemat?
- Innovaatioiden ja luovuuden johtaminen. Käytännön oppeja globaalin liiketoiminnan huipulta.
- Brändien tulevaisuus. Miten rakentaa vetovoimaa tulevaisuudessa?
- Kokemus on kaikki kaikessa. Miten asiakaskokemus on uusi kilpailuetu?
- Kansainvälistyminen. Mitä, miksi & milloin?
Minkä koet olevan tähänastisen urasi suurin saavutus?
Minulle menestys on sitä, että uskaltaa elää omien arvojensa mukaisesti. Se ei ole helppoa ja olisin tekopyhä, jos väittäisin että siinä olen aina onnistunut. Kirjassani kerron tarinan kollegani äidin antamasta palautteesta. En unohda sitä ikinä.
Entä mitä haluaisit vielä saavuttaa urallasi ja mitä voimme odottaa sinulta seuraavaksi?
Luovan johtajan työhön liittyy olennaisesti salailu. Iso osa työstä ei ikinä näe päivänvaloa. Saatamme suunnitella konseptia tuotteelle, jota ei ole vielä olemassa. Lähes jokaiseen suunnitteluprojektiin pitää allekirjoittaa salassapitosopimus, ja sanktiot niiden rikkomisesta ovat valtavia.
Puhujakeikkojen osalta kierrän syksyllä maailmalla puhumassa ja promoamassa kirjaani.
Jos vanhat merkit pitävät paikkaansa, niin seuraavaksi haluan opetella jotain mitä en vielä osaa. En enää kiellä sitä taipumusta itsessäni.
Päiväkirja Luovuudesta ja Luopumisesta saatavilla Adlibriksestä:
https://www.adlibris.com/fi/kirja/paivakirja-luovuudesta-ja-luopumisesta-9789527054918