Osaajien houkutteluun ei ole nopeaa ratkaisua – kokeile kuitenkin näitä kolmea vinkkiä
“Anna joku helppo vinkki, miten saisin nopeasti houkuteltua meille lisää työntekijöitä.” Ennen kuin kysyjä on saanut lauseensa loppuun, minä olen huokaissut mielessäni: Olen kuullut saman pyynnön viime vuosina monta kertaa.
Työnantajakuvan ja vetovoimaisuuden rakentaminen on pitkäjänteistä työtä, joka lähtee organisaation sisäisestä todellisuudesta eli hyvästä työnantajuudesta, ja jonka tulokset mitataan ennemminkin vuosissa kuin viikoissa. Jos helppoja ja nopeita keinoja olisi, ne olisi jo käytössä.
On kuitenkin olemassa muutamia asioita, joita kannattaa tarkastella. Oletteko kokeilleet jo näitä?
1. Eurot kiinnostavat. Palkka on suomalaisen työelämän yksi suurista tabuista. Samaan aikaan se keikkuu työnhakijatutkimusten kärkisijoilla: Osaajat odottavat työnantajilta avointa palkkatietoa heti rekrytoinnin alkumetreistä lähtien. Ne työnantajat, jotka tuovat palkan ja palkitsemisen avoimesti esille hakiessaan uusia työntekijöitä, erottuvat ja kiinnittävät huomiota. Kerro siis avoimesti tehtävän palkkahaitarista ja kokonaispalkkauksesta jo houkutteluvaiheessa.
2. Nykyisen henkilöstön omat verkostot. Ihmiset ovat paljon uskottavampia ja kiinnostavampia houkuttelijoita kuin työnantajat. Henkilöstön omien verkostojen hyödyntämisessä piilee usein valjastamaton voima. Kuinka teillä hoidetaan ja hyödynnetään tätä osaajapotentiaalia? Auta, kannusta ja palkitse palkkaukseen johtavista rekrytointivinkeistä.
3. Lite bättre. Kun puhutaan osaajien houkuttelusta, on tehtävä kaikki mahdollinen ja vielä hieman paremmin. Pystyttekö tarjoamaan 50 % työaikaa? Kuinka paljon voitte tarjota lomia uudelle työntekijälle? Mitä muita joustoja mahdollistatte? Tarvitaanko työssä kaikkia taitoja ja osaamisia, joita toivotte, vai voisiko näitä tarkastella uudelleen? Onko kielitaitovaatimukset todella ehdottomia? Onko ehdokaskokemuksenne hiottu alansa parhaimmaksi? Entä oletteko kertoneet houkutteluvaiheessa tarpeeksi konkreettisesti, mitä henkilön odotetaan saavuttavan seuraavan 12 kuukauden aikana? Mitä muuta teette ollaksenne houkutteleva ja parempi työnantaja, ja erottuaksenne kilpailijoista? Lite bättre, ystävät.
Kun seuraavan kerran mietit nopeita keinoja houkutella ja erottautua, kokeile näitä, ja rakenna rinnalla vetovoimaista työnantajakuvaa ja työntekijäkokemusta. Onnea rekrytointeihin!
Kirjoittanut Saana Rossi. Saana Rossi on yksi Suomen tunnetuimmista HR- ja rekrytointiammattilaisista, puhuja, advisor ja kirjailija. Saana on toiminut HR:n, rekrytoinnin ja viestinnän parissa lähes 15 vuoden ajan ja on uransa aikana rekrytoinut tuhansia ammattilaisia.