Työelämän totuuden hetket – Kun vuorovaikutus ratkaisee lopputuloksen

Kirjoittanut Vuoden Tulokas 2019 Ville Ojanen

Inhimillisen yhteistyön ja tuloksekkaan kanssakäymisen edellytykset – arvostus, luottamus ja turvallisuus – syntyvät vuorovaikutuksessa. Tätä perustaa ei voi taikoa työpaikalle ja yhteistyösuhteisiin ajatuksen voimalla. Sitä rakennetaan ja ylläpidetään arkisissa kohtaamisissa.

Vielä aivan hetki sitten työelämän vuorovaikutusteot koettiin sähköposteissa, kahvikoneiden liepeillä ja neuvotteluhuoneissa. Nyt nämä yhteisöjen totuuden hetket eletään ja kohtalot sinetöidään lukemattomissa etäkohtaamisissa, joiden näyttämöinä toimivat Teams, Zoom ja WhatsApp.

Mutta kenellä on vastuu siitä ilmapiiristä ja niistä olosuhteista, joissa kohtaamiset tapahtuvat? Jos arvostusta, luottamusta ja turvallisuutta ei ole, voiko yksilöä silti vaatia ottamaan vastuuta omasta käytöksestään? Jos olosuhteet ja muut ihmiset ovat mitä ovat, eikö silloin vastuu ole ympäristöllä ja niillä muilla ihmisillä?

Meillä kaikilla on olosuhteista riippumatta sisäsyntyinen kyky laadukkaaseen vuorovaikutukseen, vaikka helppoa se ei suinkaan aina ole. Siinä punnitaan paitsi olosuhteet ja motivaatio, myös henkiset voimavarat ja kypsyys. Ihmisen aivotoiminnan kruununjalokivi on kyky toimia vuorovaikutuksessa niin että arvostus, luottamus ja turvallisuus vahvistuvat, jotta yhteistyö olisi sujuvaa ja asioita saadaan aikaan.

Miten sinä voit lisätä laadukkaan inhimillisen vuorovaikutuksen määrää arjen kohtaamisissa?

Muista mihin toisen ihmisen aivot sinussa ensisijaisesti reagoivat. Ne eivät reagoi siihen mitä sanot, vaan siihen miten sen sanot. Olemus, tunteet, aikeet ja suhtautuminen välittyvät voimakkaasti tavassasi olla ja vuorovaikuttaa. Tämän viestin toisen aivot sinusta poimivat.

Muista mistä tiedosta käsin aivot tulkitsevat nämä asiat. Vuorovaikutuksessa liikkuu ihmisdataa, jota välittävät kasvojen mikroilmeet, kehon kieli, katseen suunta, äänenväri, äänenpaino, sanojen tauot ja niiden painotukset. Myös sanojen sisältö välittää informaatiota, mutta sen merkitys on vähäinen, ellei se ole ainoa mitä on käytettävissä. Silloin väärinkäsitykset, kärjistykset ja mielipaha ovat hyvin todennäköisiä, kuten some-keskustelusta tiedämme.

Muista, että aivot tekevät jatkuvasti virhetulkintoja uskoen omaan kokemukseensa tilanteesta. Inhimillinen vuorovaikutus ei ole koskaan objektiivista. Se on aina tulkintojen ja vastatulkintojen muodostama kudelma. Siksi on tärkeää olla kontaktissa, tehdä kokemuksia näkyviksi ja jakaa niitä.

Tässä vielä muutama ohje:

  1. Ole kiinnostunut kokemuksesta, kysy mitä kuuluu ja miten menee? Älä oleta.
  2. Ole itsesi, muista autenttisuus. Tämä onkin haastavaa, koska ihmisen suhde itseensä on, jos mahdollista, vielä monimutkaisempi asia kuin suhde toiseen. Tätä suhdetta kannattaa tutkia ja kehittää, että kasvaisi.
  3. Aloita tästä hetkestä. Kysy itseltäsi mistä olen tietoinen juuri nyt? Miltä minusta tuntuu? Tämä tieto on väylä tilanteen ja toisen ihmisen ymmärtämiseen.
  4. Pohdi motiivejasi juuri nyt. Kiinnostaako minua laadukas vuorovaikutus? Aina ei kiinnosta, eikä ole tarpeenkaan. Tästä on hyvä olla tietoinen ja tehdä aikuisen valintoja.
  5. Keskity kuuntelemaan toista ihmistä, älä itseäsi. Jos huomaat vain kärsimättömänä odottavasi, että pääset sanomaan oman mielipiteesi, kuuntelet väärää ääntä.
  6. Viljele hyväksyvää, uteliasta ja rentoa suhtautumista kokemukseen. Ihminen on ristiriitainen olento, kaikenlaista mahtuu maailmaan! Älä tuomitse, vaan ajattele, että onpa mielenkiintoista, kerro lisää siitä, miten päädyit ajattelemaan juuri noin.
  7. Muista armollisuus, olemme epätäydellisiä ja erehtyväisiä.

Ville Ojanen on aivotutkimuksesta väitellyt psykologi ja käytännönläheinen ihmismielen huippuasiantuntija. Hänen intohimonsa on ihmisen käyttäytymisen ymmärtäminen ja siihen vaikuttaminen. Villessä yhdistyy poikkeuksellisen laaja ja syvällinen ymmärrys käyttäytymis- ja neurotieteistä käytännön kokemukseen yksilöiden, tiimien ja yhteisöjen kehittäjänä. Ville Ojanen palkittiin Speakersforumin Vuoden Tulokkaaksi 2019.

Asiakkaamme sanovat

Suomen suurimpana tapahtumajärjestäjänä meille on tärkeää, että yhteistyökumppanimme tuntee yrityksemme tapahtumat ja niiden tarpeet. On hienoa huomata, kuinka Spekersforumin yhteyshenkilö pystyy briiffini pohjalta tarjoamaan meille puhujia, joiden valinnassa tarpeemme ja tavoitteemme Suomen johtavana tapahtumajärjestäjänä on huomioitu. Erityisesti arvostan asioinnin helppoutta, mutkatonta palvelua sekä henkilökunnan idearikkautta.

Mari Katajamäki
Messukeskus Helsinki

Speakersforumin palvelu perustuu ajankohtaisen sisällön ja asiantuntijan yhdistämiseen niin, että se yhdistyy tapahtumamme tavoitteiden sekä teemojen tuntemiseen. Tämä säästää selkeästi omaa aikaani sisällön suunnittelussa ja itse järjestelyissä. Kirkon kentässä yllättävä yhdistelmä puhujasisällössä on tärkeää sen ohella, että vieraan sanoma sopii omaamme. Joskus haemme tietoisesti kriittistä näkökulmaa ja käytämme SF:n asiantuntijuutta osana omaa ideointiamme. Kolmanneksi, on helpompaa jos puhujan ja tilaajan välissä on management. Vastausten nopeus ja asiakkaan tarpeiden kuuntelu on asia jota arvostan. Myös nopeus, asiantuntijuus, joustavuus, eli yhteistyö on saumatonta.

Jari Kupiainen
Kirkkopäivät

Suomen tärkein tapahtuma-ammattilaisten tilaisuus, Kongressimessut on tehnyt jo useamman vuoden ajan sisältöyhteistyötä Speakersforumin kanssa. Tapahtumasisällön rakentaminen tapahtuma-ammattilaisille vaatii erityistä osaamista, näkemystä ja visionäärisyyttä sekä ennen kaikkea mielenkiintoisia puhujia. Speakersforumilta on löytynyt asiantuntemusta ja apua näihin kaikkiin haasteisiin. Eikä ollenkaan haittaa, että yhteistyö on lisäksi ollut mukavaa ja helppoa!

Petri Hiltunen
Management Events

Speakersforum on ollut Kiinkon yhteistyökumppani Kiinteistöalan Vuosiseminaarin suunnittelussa viimeiset neljä vuotta todenteolla. Olemme aloittaneet keskustelut aina heti vuoden teemojen selvittyä. Tapahtuman tekijänä on ollut ihanaa luottaa siihen, että Speakersforumilta saa hyviä ehdotuksia. Minä olen kertonut teemat ja millä profiililla haen puhujaa ja sen jälkeen olen saanut listan ehdotuksista. Erityisen hienoa on, että mukaan on aina mahtunut myös oikeasti yllättäviä nimiä, jotka ovat johdattaneet minutkin uusille poluille. Ilman Speakersforumia meillä ei koskaan olisi ollut Bruce Dickinson puhumassa kiinteistöalan tapahtumassa!
Speakersforumin kaltaisen ammattilaisen käyttäminen tuo paitsi uusia ”out of the box” -ideoita, mutta myös tapahtuman järjestäjän kannalta jotain lähes yhtä olennaista: jos puhuja jostain syystä äkillisesti peruuttaa/ ei pääsekään tulemaan, on huojentavaa tietää, että yhteistyökumppani tekee kaikkensa korvaavan puhujan löytämiseksi. Se on mittaamattoman arvokasta.

Kaisa Saarela
Kiinko

Hae

Hae tapahtumaasi sopivia puhujia & juontajia. Käytä tarkennettua hakua, mikäli haluat tarkentaa hakukriteerejä.

Pyydä tarjous

Tee varaus tai pyydä lisätietoa puhujista - saat ehdotukset jo samana työpäivänä! Varaa puhuja sekä online- että livetilaisuuksiin. Lomakkeen lähetys ei sido mihinkään.

Tapahtuman tiedot
1
Yhteystiedot
2

Pyydä tarjous

Tee varaus tai pyydä lisätietoa puhujista - saat ehdotukset jo samana työpäivänä! Varaa puhuja sekä online- että livetilaisuuksiin. Lomakkeen lähetys ei sido mihinkään.

Tapahtuman tiedot
1
Yhteystiedot
2